Evezel vagy csónakázol? Követsz vagy vezetsz?

Húzó és toló. Jóval mélyebb értelme van ennek a két szónak, bár hétköznapinak hangzanak. Ez egy egész jelenséget befed, csak éppenséggel egy szűk, arra szakosodott réteg alkalmazza, méghozzá üzleti folyamat leírásaként.

A HÚZÓ. Az az ember vagy rendszer, aki/ahol felmerül egy igény, akkor arra reagálva kikísérletezi a lehető legpontosabban az igényt kielégítő tevékenységet/terméket/akármit. Majd piacra dobja és a továbbiakban is kizárólag az igényeket teljesíti. Nem tesz olyat, amire nincs szükség, nem árasztja el a piacot, nem készletezik, hanem egyszerűen reagál. Mikor pedig az igénygörbe, ami az elején rendkívül magas elkezd esni, akkor megjelennek a versenytársak. Ekkor a húzónál elkezdődik egy újabb kör, újabb igények megjelenésének felmérése, amire ismét lehet reagálni és fejleszteni, ugyanúgy és így tovább.

Lefordítva ezt emberi viselkedésre: van az az ember, aki kezdeményez. Az örök újító, aki megtalálja a sok esetben ki nem mondott igényeket, kísérletez, és ha a gondolata, tevékenysége fülekre vagy szívekre talál, akkor abba belemerül és sikert arat… De csak, ha azt látja, tetszik másoknak! Ha nem tetszik, nem erőlteti tovább. Sikerességének jelképe a megjelenő versenytárs, aki látván hogy „ment a szekér”, elkezdi utánozni. Általában az elsőt támadják, mert ő az úttörő, és általában az utóbbiak. Ilyenkor a húzó ember sok esetben szimultán van jelen, végül lassan, de biztosan bekövetkezik nála is az újabb kör, az újabb kezdeményezések és kísérletezések.

Áldozatai nincsenek, hisz valós igényeket teljesít, célpontjait ismeri. Nem mindig látványos és nem mindig vezető, rövid ideig stabil egy tevékenységben, viszont kockázatmentes. Megújulásra képes.

„Micsoda eredeti kovácsoltvas kerítésed van!”
„Köszönöm. Pont ilyet képzeltem és találtam egy mester aki megcsinálta.”

A TOLÓ. Az az ember vagy rendszer, aki/ami kitalál egy gondolatmenetet/ terméket és azonnal belekezd a tömeggyártásba. Náluk a stratégia, hogy egy nem létező igényt felébresszenek az emberekben/piacban, reklámmal, olcsósággal, akcióval és azzal, hogy mindenhol jelen vannak. Hatalmas energiáikat abba fektetik, hogy meggyőzzék a tömegeket, szükségük van arra a valamire, amiről addig fogalmuk sem volt, hogy nem tudnak nélkülük élni, és különben is, mindenhol ebbe ütköznek, kikerülni sem tudják. A hatalmas készletet el kell passzolni, ki kell tolni, fittyet hányva annak eredeti hasznosságára, hisz egy bolond százat csinál, meg hát, ha már mindenhol ott van csak kipróbálják, plusz a marketing és a függőség felébresztése immár nyereséget is hoz. Ezért ez a görbe először alacsony, szép lassan nő majd stagnál, ameddig a készlet tart, addig a kampány is.

Ezt is lefordítva emberi viselkedésre: van az az ember, aki manipulál. Aki kitalál valamit, és elkezdi mindenhol hirdetni. Nem kell ehhez eredetiség, sem piackutatás, hisz ellenkezőképp gondolkodik: tömegeket szólít meg a nézeteivel, mint valami géppuska, lehetetlen hogy ne találjon el valakit... Leginkább azokat, akik csak reagálni tudnak, akik követik a trendet, akik a sor végén kullognak és hasonlítanak. Ha más is így, én is így, és különben is, mindenki így gondolkodik, mindenki ezt csinálja, sulykolja a manipulátor, aki szál magában van, egy géppuskával. Sikerességének a mértéke, hogy a követők megfelelően magukévá teszik-e a készen kapott sablont és azt vallva nem ütköznek csak elhanyagolható ellenállásba, mert a tömegek így meg úgy.

Az áldozatai azért kullogók, mert csak akkor szállnak be, ha biztonságosnak látják, viszont akkor sem gondolnak bele, hogy megvezették őket vagy sem. Látványos és vezető, sokszor viszont stabilitásáért örök küzdésre van ítélve és kockázata nagy. Képtelen megújulni, mert amit egyszer elért abból táplálkozik, bevált dogmáiból nem enged.

„Látom, neked is kőoroszlán van a kerítéseden.”
„Igen, most ez a divat. Kéred a mester a számát?”

Próbáltam szemléltetni ezzel az írással, hogy vannak ilyen meg olyan emberek is, nézetek is. Végül is mindenki szabadon választhat! Egész egyszerűen szerintem nem árt, ha tudjuk, hova is tesszük le a voksunkat egy egy esetben.


Formáld Te is a világot! Írj, küldj nekünk cikket, vedd fel velünk a kapcsolatot.

Minden érzés, gondolat számít. A Tied is!

                                                         Arlette

Alice A

Békés harcos a multikulti világban

Nincs még hozzászólás

Szólj hozzá

Az email cím nem lesz publikus.