Retusálás – nem középiskolás fokon

Vannak, akik azt mondják, hogy a reklám a vágyaidról szól. Ezért rózsaszínű, ezért dús keblű, ezért darázsderekú. Nem a kapitalizmus őrült ármánykodása. Nem a cégek hatalmas nyereségvágya. Nem a népbutító hatalom műve. Saját vágyaid tükörképe felnagyítva, felizzítva, életre lehelve.

Soha nem öregedő, vágytól remegő és energiától duzzadó félistennők. Hatalmas, lobogó hajjal futnak az örök tavasz birodalmában, ahol lágy szellő kavarja a virágillatot. A víz tengerkék, az ég égszínkék, a blúzok ragyognak, a poharak foltmentesen száradnak. A táj ebben a világban megkomponált. Harmonikus palettáról színezték ki a hátteret, eltüntették a felesleges tárgyakat. A falakat nem csúfítják repedések, nincs rés a parketta, a fal és a szegőléc között. Az arcokon nincsenek jellegzetes vonások, mindenki egyforma, mindenki szép. A fogak fehérek, a lábak hosszúak és a lelki béke fénye mindenen átragyog. Mert megérdemled. A körúti homlokzaton a 16 éves olasz modellek végeláthatatlanul hosszú combjait.

candice_swanepoel
candice_swanepoel

Ezen a földön más fajta nők is élnek.

Akik a háztartási gépeket kezelik. Nagy, fehér objektumok körül sürgölődnek. Sütő- hűtő vagy mosógép, egyre megy. Egyetlen vágyuk a szolgálat. A család, a tisztaság, és az egészség szolgálata. Összeráncolt homlokkal viszik a többiek után a fertőtlenítős, pumpás kézmosót. Életük fő műve a baktériummentes WC, és levesporos leves gazdagon. Egyszerű érzelmeik mindig tisztán tükröződnek az arcukon. A blúz soha nem simul a derekukra. És van legalább két-három gyerekük. Két-három pirospozsgás, életvidám, huncut lurkó kergetőzik a nagypapával és a kutyával a kertben. A legnagyobb probléma a családban az előszoba kövén, vagy a pulóveren kirajzolódó FOLT. A foltok makacsak, bár ennek ellentmond, hogy Photoshop radírral bármikor kiszedhetők.

Ezen a vidéken csak 5 percig esik.

És egy kis rózsaszín pirulával még a villámlás is megszüntethető. Szuperhősök őrködnek a lakók felett. Fehér köpenyben, kémcsövek között szakértenek. Éppen időben fejlesztik ki és nyújtják át kékesen derengő grafikonok között. A fájdalommentes örök életet.

Gyenge érv, hogy ez a világ nem létezik. Senki nem akar átverni senkit. Ezek a képek belülről irányítanak. Mert minden egyes Photoshoppolt kép belülről származik. A vetítő duruzsolva kattog, és megteremti az ideális világ látványát, ha már az ideális világ nem létezik.

Ha nem vennénk kétszer annyit egy magazinból retusált fiatal nő képével a címlapon. Ha nem vennénk fejfájás csillapítót ahelyett, hogy felmondanánk. Ha nem éreznénk lúzer dolognak az öregedést. Ha, ha, ha. Akkor nem lenne a reklám rózsaszínű, dús keblű és darázsderekú. Hahaha.

Vannak, akik azt mondják, hogy mindenről a kapitalizmus és az extra profitra törekvő multik tudatos népbutítása tehet. A férfiak a TV elterjedése előtt kifejezetten imádták a szőrős lábú nőket. A gyerekeket nem érdekelték a csipogó, színes semmiségek, csak fejlesztő játékokat akartak játszani. A nők pedig boldogok voltak abban az egyetlen szerepben a jó meleg tűzhely mellett, ahol a kötényük mindent eltakart.

A külső képekkel kellene kezdeni. Mert azok formálják ilyen lehetetlenné a vágyainkat, azok züllesztik le a világ erkölcsét.

“Realista képi ábrázolást” – kiáltja egy szegény kiszolgáltatott munkás miközben kezében felháborodottan lobogtatja a Playboy magazint. “Korrekt, informatív tájékoztatást”- kiáltja egy összenőtt szemöldökű nő, miközben végig siklik a szeme a Marie Claire címlapon. Hülyeség, amit a mára már Kossuth díjas Lovassy énekelt a kilencvenes években másolt kazettáról az albérletemben, miszerint a “TV leméri a lázát a világnak”. Vannak, akiknek szent meggyőződése, hogy a TV okozza a lázat. Vegyünk vissza. Fakítsuk vissza a színeket. Tiltsuk be a Photoshopot. Lobogtassuk a valóság zászlaját. Az óriásplakát realizmus már most is létezik. Egy kiló nyers marhahús látványa a körúti homlokzaton.

A hazai vizuális kommunikáció sokszor hozza valamelyiket a két véglet közül. Pedig ezt a nyelvet irodalmi igényességgel is lehetne beszélni. Pont annyi képzeletet jelenítve meg a képeken, ami paradox módon a valóság megértéséhez vihetne közelebb. Mert nincsenek ugyan sárkányok, mégis mennyi mindent elmondanak a világról.

Mert szükség van ideálokra. De nem feltétlenül kell képregény egyszerűséggel ábrázolni őket. Hiánycikk az árnyalt, részletgazdag, közhelymentes vizuális nyelv. Hiánycikk a humor, a kikacsintás, az eredeti ötlet.

retus

Szórakoztatóan, erőfeszítésmentesen és gyorsan akarunk információhoz jutni. Ez pedig nem a lexikonok műfaja. Mert elég bonyolult elmagyarázni, mennyivel korszerűbb egy fúziós teleport züggentyű, mint a konkurencia missziós fuzzitív büzgentyűje. A reklám eredetileg értünk van, nekünk szól. Képi eszközökkel, történetekkel segít lerövidíteni a termék megismeréséhez vezető utat. Csak azt kéne valahogy megértetnünk az alkotókkal, hogy már nem a vizuális középfokot kellene megcélozniuk. Mert a legtöbben eljutottunk az anyanyelvi szintre.

Kocsis Kata írása

Alice A

Békés harcos a multikulti világban

Nincs még hozzászólás

Szólj hozzá

Az email cím nem lesz publikus.